vrijdag 3 november 2017

Dingen laten gebeuren!

Dingen laten gebeuren, make things happen, het klinkt zo makkelijk. En toch kan het. Onder het motto 'doe het gewoon' ben ik na mijn ontslag op latere leeftijd dingen gaan doen. Veel dingen. Dingen die ik leuk vind. Muziek, fotografie en een tijd later ook schilderen. Niet het huis, zoals elke werkloze wordt verwacht te doen, maar auto's, gitaren en blote vrouwen. Mannendingen. Dat begint nu op te vallen, mensen komen naar me toe, vragen dingen, willen dingen, zeggen dingen. Ik vind dat mooi. Ik vind dat fantastisch. Maar hoe gaan die dingen?

Laatst kreeg ik een verzoek. Kom jij een keer je verhaal vertellen voor onze businessclub? Wat jij doet is zo inspirerend! Kun je meteen een expositie er bij doen. Het leek mij wel wat. Sterker, dit is wat ik wil en kan. Maar hoe weet hij dat nou? Facebook en Instagram natuurlijk. Ik pomp het vol met foto's, evenementen en schilderwerk. En dat is best veel. En met een irritante regelmaat. Oké, ik weet het. Soms te veel. Maar met een doel. |Zeker, een doel voor mijzelf, maar toch ook om anderen te betrekken in mijn drang naar creëren. Van kansen, van mogelijkheden, van mooie beelden, van leuke evenementen. Kortom, van positiviteit, van openhartigheid, van liefde.

Terug naar die lezing. Moest ik weer plaatsnemen in de achtbaan, de rit die ik gemaakt heb herbeleven. En nog steeds maak. Diepe dalen, zwaar weer. Daar kun je niet mee aankomen. Maar het is er wel geweest. Successen, maar niet opscheppen. Maar ze zijn er wel. Gek, welnee. Vertel het gewoon. Eerlijk. 3 jaar geleden boventallig, zonder werk, ontslagvergoeding. Henk, ga leuke dingen doen. Ik ging leuke dingen doen. Een terreinauto, fotograferen, muziekevenementen organiseren, een bluesband begeleiden. Leuk zeker, voldoening meer dan genoeg. Maar een toekomst? Volop crisis en John de Wolf die voor mijn doelgroep op moet komen. Ik zag het niet gebeuren. Dus terug naar af. Het diploma halen waar ik mee terug kon in het pensioenadviesvak. Pittig, en gehaald! Via een tip van een oud collega kwam ik aan het werk. Best bijzonder. Ik mocht mezelf in een Citroen Cactus proppen en het land weer door. Was zoals vanouds weer overal welkom. Op persoonlijke titel, niet omdat die nieuwe werkgever  nu zo'n fraaie reputatie had. Maar ik zat weer in de ratrace. Van daaruit verder bouwen aan een zekere toekomst. Het werd anders.

Na drie weken hoorde ik dat ik prostaatkanker had. Op de dag dat nummer 14 overleed. Johan redde het niet. Maar mijn geval was goed te behandelen. Van de WW in de ziektewet, we leven in een mooi land. Ik sta er nog en doe weer leuke dingen. Anders dan voorheen, vermoeider vaak. Pissen is anders geworden. De boel doorprikken. Een hobby zal het niet worden. De seks is ook anders. Maar daar zijn pillen voor. Die hobby blijft. Ik hoor het mezelf zeggen. Voor ruim 25 mannen en vrouwen. Beetje gene, toch wel. Dit moet in mijn verhaal, maar doseren Henk en niet te zwaar maken. Vertel maar over de revalidatie en het schilderen. Henk, kun jij voor mij een schilderij maken? Die Ford Mustang  uit 'Gone in 60 seconds' met Nicolas Cage? Ja, dat denk ik wel. Het werd groot, het duurde weken, het was therapeutisch en het werd mooi. Het was mijn zevende schilderij. Het leverde nieuwe volgers op. En het inspireerde mij tot meer. Nooit geschilderd en opeens in een jaar een huis vol. Daar moet ik wat mee. Daar moet je wat mee. Exposeren? Ja, exposeren, maar wie kent mij, vraagt mij, wil mij? Een facebookoproep. Wie heeft er ruimte? Ja hoor, ik heb wel een zaaltje. Mag je een weekend gebruiken. Hoppa, dat is kicken. Whiskyproeverij op de vrijdag. Schilderijen ophangen voor de zaterdag en zondag. Het werd een daverend succes. Lokale pers dook er op en de week na de expo kreeg ik het verzoek om in de zomermaanden te exposeren bij een groot financieel adviesbureau. Dezelfde week nog een verzoek om in het najaar te hangen in een regionaal bekend staand restaurant. Wat gebeurt er allemaal? Vanaf mei mag ik zelfs een te huur staand winkelpand in Bussum betrekken. Als atelier, studio en galerie. Ik creëer mijn eigen Pop-up-Expo. Maandelijks op de eerste zaterdag een instuif. Er komen mensen. Inspirerende en verrassende ontmoetingen. Ze zeggen fan te zijn. Overtuigen mij ervan om mijzelf kunstenaar te noemen. Ik noem mijzelf maar beeldend kunstenmaker. En Storyteller. Bevalt me beter.

In die lezing ben ik omringd door een 11-tal schilderijen. Ik pak er eentje uit en vertel mijn verhaal. Het verhaal van Alexander Supertramp uit de film 'Into the Wild'. Hij had een doel en bereikte het. Via vele omzwervingen. Mooie en bizarre ontmoetingen met wildvreemden. Ik zie parallellen met mijn reis. Het doel is er. De bestemming ook. Het gaat niet altijd zoals ik wil. Het gaat wel zoals het kan.  Er zal nog veel tegenzitten, er zal nog veel gebeuren. Ook veel moois. 'Laten gebeuren'. Ik geloof er in. Ik kan sinds mijn ontslag en ziekte zeggen dat er maandelijks ruim honderd mensen meegenieten van de 'Meer fun aan het water sessions', dat een band die voor het eerst live ging spelen twee keer een stampvol muziekcafé in De Vorstin had. Dat er een Tribute Night georganiseerd kon worden waar bijna 500 mensen op af kwamen, dat veel van mijn fotowerk wordt gebruikt door muzikanten, dat ruim 100 mensen mijn expositie bezochten, dat een schilderij van mij kwam te hangen op een plek waar tot dat moment een echte Aat Veldhoen hing, dat ik een bijdrage heb geleverd aan 'Passie pensioneert nooit'. Maar ook dat de prostaatkankerstichting mijn blog deelt en dat de redactie van VROUW mijn verhaal optekent. Ons verhaal, want zonder mijn soulmate en levenspartner Ans kan ik het niet. Maar dat komt 4 november bij 1,3 miljoen mensen te liggen! Dat je het vast weet.






15 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal Henk, respect voor je doorzettings vermogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een tijd hebben jullie moeten doormaken Henk! Alle respect en ik wens jullie het allerbeste!!
    Groet van Carla Kuiters (Husmann)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi verwoord Henk, vandaag ff krantje halen;-)
    Groet Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Henk,
    Ben zelf 4,5 jaar geleden in Gronau Duitsland geopereerd. Dat ging perfect. maandag opname, dinsdag operatie, woensdag rustdag, donderdag en vrijdag fysiotherapie om de bekkenbodemspier te trainen, zaterdag controle of alles goed dicht zat, zondag katheter er uit en maandag naar huis. Operatie prima geslaagd en de verzorging perfect. Dat allemaal in het Prostatacentre Nord-West in Gronau door Dr Witt. Klinkt gek maar een echte aanrader. Op dit moment wordt ik in UMC Utrecht afd. Radiologie bestraald omdat mijn PSA waarde weer aan het stijgen is naar 0.03. Behandeling goed uit te houden. Kans op volledige genezing. Dus gewoon laten controleren. ER zou inderdaad een landelijk onderzoek moeten komen voor mannen boven de 50 naar prostaatkanker. Want als je niet meer kunt plassen is het wel te laat.
    Groeten en veel sterkte voor de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Henk,

    vandaag je verhaal gelezen in de Telegraaf. Het is 1:1 wat mij in 2010 is overkomen toen ik 55 was. Gewoon een keer aan de huisarts gevraagd, "Ik hoor van die prostaatdingen van mannen boven de 50? Oh, ga maar even liggen, dan voel ik even" En toen kwam je in de molen. Die biopten nemen vond ik ook wel een aanslag, maar ok, alles voor het goede doel. Toen bleek ik dus prostaatkanker te hebben. De dienstdoende uroloog adviseerde een hormoontherapie, je hebt geen flauw idee waar hij het over had, klonk allemaal nogal onschuldig. Maar het hoofd van de afdeling urologie had een second opinion voorgesteld. Tumor bleek nog in de "schil" te zitten en hij adviseerde "Je bent een kerel in goede conditie, ik adviseer om je prostaat te verwijderen" Zo blij, ondanks alle negatieve bijwerkingen dat we daar toe besloten hebben. Want als je achteraf leest (zou handig zijn als je dat van tevoren allemaal weet) leest wat de impact van een hormoontherapie is, daar moet je ook niet aan denken. En zo geschiede, je wordt wakker met een katheter, maar dat is na twee weken ook weer weg en plassen is in het begin gedoe, maar dat is uiteindelijk ook weer ok. En de erecties, tja, dat blijft behelpen. Laat ik het zo zeggen, je kunt er geen natte jas meer aan ophangen ;-) Maar we redden ons prima, er zijn tenslotte meerdere wegen die naar Rome leiden. En geen gedoe meer met tissues en/of washandjes. Dank voor je openhartige verhaal. Mij heeft het er doorheen geholpen om er niet geheimzinnig over te doen, iedereen mag het weten. En gewoon doorgaan met leven. Ieder jaar weer even spannend als de PSA meting weer plaatsvindt, maar tot op heden op 0,00 En ik ben het eens dat alle mannen boven de 50 even getest moeten worden, ook al is de PSA waarde geen garantie dat je niets mankeert (ik had 1,75)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Rob, dank voor je reactie man. Voor mij ook belangrijk dat mensen iets laten horen. Verder vermaak ik me wel. En de VPRO draag ik een warm hart toe trouwens;-)

      Verwijderen
  6. Toegift: voor mij was er toen ik 58 was ook geen plek meer in de herberg, dus --> WW In de tussentijd een tijdelijke klus gedaan bij de VPRO en verder me nog geen tel verveelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Respect voor jouw verhaal Henk. Ik wens je van harte toe dat alles je dit mooie leven nog jaren zo door mag zetten. Hartelijke groet, Ed Rubbens.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel veel respect. Ik kreeg in maart 2013 te horen dat ik prostaatkanker had/heb helaas kon prostaat niet verwijderd worden omdat tumor door kapsel gegroeid was dus bestraling en hormonen. Gelukkig niet incontinent wel erectieproblemen. Ben nu bezig om te kijken of ik penisinplantaten kan krijgen aangezien ik geen pillen mag hebben i.v.m. hart.

    Groet Wessel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie Wessel, hoop dat je nog lang plezier kan hebben en dat die inplantaten je gaan helpen. Laat maar weten hoor.

      Verwijderen